Curs de formare Erasmus+
Mastering the Finnish Approach
Perspectiva finlandeză asupra educației
Helsinki, Finlanda, 25-29 august 2024
Participant: Prof. Paula Toporaș, coordonator proiecte europene
În perioada 25-29 august 2024 s-a desfășurat la Helsinki, Finlanda, cursul de formare „Mastering the Finnish Approach- The Finnish Education system”, susținut de experți în educație, directori de instituții de învățământ și specialiști în psihologie. Cursul organizat de furnizorul EduFuture a avut componente teoretice, culturale dar și practice, cei 25 de cursanți având posibilitatea de a observa orele desfășurate la instituții școlare primare, gimnaziale și liceale. Cuvintele care rezumă cel mai bine sistemul finlandez sunt responsabilitate și încredere iar motto-ul țării este „Fiecare om are rolul său, toți sunt susținuți”.
Finlanda are o populație de aproximativ 5 milioane de persoane și pe teritoriul său există 3 milioane de saune (apropierea de Polul Nord face ca iernile să fie dure, cu zile scurte de doar câteva ore și temperaturi de minus 30 grade). Țara și-a obținut independența după primul război mondial, o lungă perioadă de timp aflându-se sub ocupație suedeză iar apoi de la începutul secolului al XIX-lea a fost sub ocupație rusă. După primul război mondial Finlanda și-a redescoperit specificul, arhitectura clădirilor din Helsinki arată acest lucru, conducerea s-a reorganizat și țara continuă să evolueze și să aibă o atitudine îndreptată spre schimbare și reziliență. Deși se confruntă ca și alte țări cu problema imigrației, sistemul educațional a reușit să se adapteze și să integreze toți elevii, formându-le atitudinea necesară bazată pe principiile deja numite mai sus.
Sistemul de educație finlandez este recunoscut la nivel global pentru calitatea și inovațiile sale, fiind frecvent clasat printre cele mai bune din lume. Iată principalele sale caracteristici:
1. Accent pe egalitate și accesibilitate: Educația este gratuită pentru toți elevii, de la nivelul preșcolar până la universitar, inclusiv manualele, mesele și transportul școlar. Scopul este de a oferi șanse egale fiecărui copil, indiferent de mediul din care provine.
2. Curriculum flexibil: Elevii încep școala la vârsta de 7 ani și parcurg un curriculum care pune accent pe învățarea practică, colaborativă și pe dezvoltarea gândirii critice. Nu există standarde rigide pentru testare și nu sunt examene naționale la nivel primar sau secundar inferior.
3. Autonomia școlilor și profesorilor: Școlile și profesorii au o mare libertate în organizarea cursurilor și în adaptarea metodei de predare la nevoile elevilor. Profesorii sunt încurajați să folosească metode inovatoare și creative.
4. Respect și pregătire pentru profesori: În Finlanda, profesia de profesor este una extrem de respectată. Toți profesorii au nevoie de o diplomă de master pentru a preda, iar procesul de selecție este foarte riguros. Ei sunt pregătiți să fie autonomi și să ia decizii bazate pe nevoile clasei.
5. Accent pe bunăstarea elevilor: Educația finlandeză pune mare preț pe dezvoltarea socială și emoțională a copiilor. Învățarea se face într-un mediu relaxat, cu un echilibru între muncă și odihnă. Vacanțele și pauzele sunt ample, iar ziua de școală este relativ scurtă în comparație cu alte țări.
Programul cursului de formare la care am participat în perioada 25-29 august 2024 a inclus următoarele teme:
1. Aspecte culturale și istorice specifice Finlandei
2. Sistemul finlandez de educație „Less is more – Mai puțin înseamnă mai mult”
3. Proiectele internaționale – cunoașterea profesorilor din celelalte țări participante și stabilirea de relații de cooperare
4. Consilierea elevilor, managementul educației elevilor cu cerințe speciale, elemente de well-being (promovarea stării de bine) la clasă;
5. Managementul proiectelor și a instituțiilor de educație, inovație și tehnici de lucru în echipe
6. Digitalizarea-platforme și aplicații folosite, catalogul electronic, platforma WILMA
7. Medii de învățare personalizate, inovante
8. Spații naturale protejate și activități outdoor – Nuuksio Nature Park – mindful visit
9. Vizita instituțiilor școlare Lagstad Secondary School și Leppavaaran Upper Secondary School și asistență la ore
10. Curriculum adaptat, propunerea cursurilor opționale
Cursul a fost foarte bine structurat și foarte bogat în informații. Se evidențiază câteva trăsături importante ale sistemului de educație din Finlanda: responsabilizarea elevilor încă de la ciclul primar pentru a rămâne motivați și a-și urmări parcursul educațional, învățarea în contexte reale, planurile individualizate de învățare, parcurs diferențiat pentru fiecare elev, flexibilitate și responsabilizare a elevilor mai mari în alegerea cursurilor opționale. Astfel, în primii 9 ani de școală accentul se pune pe învățarea prin joacă într-un mod incluziv pentru a avea copii fericiți, responsabili, sănătoși. Scopul este de a își apropria limba maternă și valorile societății. Astfel, elevii știu la vârsta de 8-9 ani că dacă fac gălăgie sau nu respectă profesorul, aceste lucruri vor avea urmări asupra dezvoltării lor viitoare. 54% dintre elevii de liceu continuă studiile la școli superioare (școli profesionale sau universitate) după promovarea unui examen de înmatriculare la care trebuie sa obțină un anumit număr de credite prin punctele obținute la testări. Liceul poate fi terminat în doi până la 5 ani, examenele se dau de mai multe ori până se atinge punctajul necesar. Învățământul este susținut în întregime de către stat, sindicatul fiind foarte puternic de asemenea. Reformele se fac des, după ce se propun și se verifică anumite modificări. Școlile sunt reconstruite la aproximativ 50 de ani pentru a fi modernizate periodic după consultări cu elevii, profesorii care lucrează în școală și nevoile comunității respective. Spațiile de învățare sunt deseori recreate, se adaugă canapele, fotolii, orice poate ajuta copiii să se simtă bine la școală.
Anul școlar este împărțit pe module care cuprind cursuri diferite, finalizate într-un modul. Unele cursuri sunt obligatorii, altele opționale propuse de profesori și aprobate de director dacă se înscriu elevi.
Observații despre succesul sistemului finlandez:
– Ghidarea în completarea sarcinilor pentru a fi bine finalizate;
– Ajutor dat elevilor pentru a pune întrebările potrivite;
– Ghidarea elevilor pentru carieră, pentru găsirea propriilor aptitudini prin activități de descoperire a fenomenelor din jur și exersarea interogării;
– Lucrul în echipă și găsirea beneficiilor acestuia;
– Evaluarea împreună cu elevul ;
– Exersarea autorității pozitive;
– Educația non-formală a adulților;
– Legătura strânsă între școală și părinți (trei ore pe săptămână sunt plătite suplimentar profesorilor pentru întâlniri cu părinții, asociațiile de părinți organizează activități outdoor, extra-curriculare împreună cu școala ).
În Finlanda învățarea pe tot parcursul vieții este ceva asumat, fiecare adult primește vouchere gratuite de la stat pentru a se înscrie la diverse cursuri de la IT până la diverse munci manuale. Educația fetelor este considerată cea mai importantă pentru că se consideră că nivelul de educație al țării depinde de nivelul de educație al viitoarelor mame.