Anul III de Acreditare Erasmus+ la Școala Gimnazială „Manolache Costache Epureanu” continuă cu mobilitățile elevilor: în perioada 27 mai -1 iunie 2024 are loc Mobilitatea de învățare pentru grup de elevi la Collège Chistine de Pisan, Perthes, Franța. Grupul format din 12 elevi de nivel gimnazial de la clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, însoțiți de doamnele profesoare Plăcintă Gabriela și Toporaș Paula, participă în săptămâna respectivă la activități de învățare, vizite culturale și schimb de experiență. Elevii găzduiți în familiile corespondenților cu care s-au împrietenit deja din timpul vizitei în România din aprilie 2024, au șansa acum să observe elemente de civilizație franceză, să exerseze două limbi străine învățate, engleza și franceză, să participe la viața familială și școlară a corespondenților francezi.
Duminică 26 mai, grupul a fost împărțit în două, un grup a plecat împreună cu familiile având programul stabilit de acestea, al doilea grup a vizitat pentru câteva ore centrul Parisului, înainte de a merge cu metroul și trenul spre orașul Melun pentru întâlnirea cu familiile gazdă. Experiențele au fost pline de emoții pentru toți elevii, fiecare moment aducând atât uimire și curiozitate în fața noutății mijloacelor de transport și mai ales a diversității populației cosmopolite și a măreției Turnului Eiffel văzut în realitate.
Elevii români și francezi au participat la activități legate de tema proiectului comun – Elevi europeni împreună pentru protejarea biodiversității- având ocazia să viziteze o rezervație naturală – Le Massif de Fontainebleau. Aici au fost ghidați să observe diferite medii de viață conectate între ele, precum pădurea, pășunile, au observat plante rare, păsări și insecte și li s-a explicat legătura fragilă dintre acestea.
Luni, în prima zi de mobilitate, vizita Castelului de la Fontainebleau a fost o adevărată lecție de istorie a Franței, aici elevii au putut vedea diferitele clădiri adăugate de fiecare rege care a locuit în castel (François I, Henry IV, Napoleon I) și amprentele simbolice lăsate de aceștia. În interior ei au fost ghidați de doamna profesoară de istorie iar în exterior au descoperit singuri simbolurile și diferențele dintre grădinile franceze și cele engleze precum și diferitele elemente de decor reprezentând personaje mitologice.
Vizita școlii și participarea efectivă la ore în clasele elevilor corespondenți este activitatea cea mai atrăgătoare. Marți, 28 mai, elevii au fost primiți oficial în școala parteneră. După discursul de bun venit elevii au participat la un joc kahoot despre schimbările climatice apoi au lucrat în grupuri mixte și au creat mai multe logo-uri ale proiectului. Elevii au luat masa de prânz la cantina școlii, unde au putut observa cum se respectă regulile de masă, cum se reciclează și se adaugă resturile pentru compost întrucât școala dispune de o grădină pedagogică amenajată cu un compostor. Împărțiți în clasele corespondenților elevii urmează să asiste la ore pentru a observa diferențele și asemănările dintre cele două sisteme școlare.
Miercuri, 29 mai, elevii au avut activități în școală doar dimineața, întrucât ziua de miercuri are programul mai scurt în Franța. S-a lucrat o frescă a biodiversității, elevii împărțiți în grupuri mixte au comunicat folosind limba engleză, limba 1 învățată și de colegii francezi, prin colaborare ajungând să găsească cauzele degradării mediilor naturale, efectele acestora și apoi eventuale soluții pentru a readuce echilibrul în natură. S-a folosit metoda remue-méninge, adică lucru în echipă cu asocieri libere de termeni, spontan, generând astfel idei noi într-un mediu unde nu sunt criticate asocierile sau exprimarea. Rezultatele finale au fost ilustrate cu desene, personalizate de către grupurile de elevi și apoi afișate în holul școlii din Perthes. S-au mai desfășurat activități pe platforma eTwinning, completarea paginilor platformei, realizarea unui digipad comun cu rezervații naturale din Franța și România. Elevii au avut apoi după-amiaza liberă pentru a participa la activitățile de timp liber alături de corespondenții lor sau pentru a vizita orașul.
Joi, 30 mai, grupul numeros de aproximativ 50 de elevi ( grupul Erasmus mixt format din 24 elevi și una dintre clasele școlii) a pornit într-o vizită culturală a orașului Paris. Această vizită s-a derulat urmărind obiectivele proiectului, astfel transportul s-a făcut cu mijloace de transport în comun: tren Melun-Paris, metrou apoi in zona pariziană. Elevii au vizitat locuri importante din capitala Franței, precum Pantheonul, arenele din Lutèce, vestigii ale galilor și romanilor dar și monumente emblematice precum Turnul Eiffel, Muzeul Luvru pe care le-au vazut în timpul unei promenade cu vaporașul, organizate de profesori. Copiii au avut diverse teme și exerciții, s-a vizitat Jardin des Plantes, cea mai mare grădină botanică a Parisului.
Vineri, 31 mai elevii au participat la activități în aceeași zonă a Parisului, ei au vizitat Marea Galerie a Evoluției, una dintre secțiile Muzeului de istorie naturală, unde au putut vedea cât de variate sunt speciile, grupele de viețuitoare de la insecte la elefanți. Sarcina lor a fost să viziteze în grupuri muzeul și să adauge pe o pagină digipad viețuitoarea preferată, explicând alegerea. De asemenea în Grădina botanică Jardin des Plantes, elevii au avut sarcina de a completa fișe de observație și reperaj ale diverselor plante sau medii de viață, ei trebuind să bifeze locurile unde erau dispuse și să pozeze acolo pentru a avea dovada. O pagină digipad cu aceste materiale a fost apoi adăugată pe platforma eTwinning a proiectului – European students together for the protection of Biodiversity.
După aceste activități a urmat o vizită a unor parcuri importante pentru biodiversitatea din Paris, parcul Bercy , parcul Luxembourg și satul Bercy precum și La maison de la biodiversity – Casa biodiversității. Seara, familiile elevilor corespondenți au organizat o mică petrecere de adio, cu mâncare specifică țării, celebrele brânzeturi franțuzești și diverse tarte, elevii au ascultat și au dansat diverse dansuri specifice celor două țări. Petrecerea a fost organizată la școală, fiind o activitatea frumoasă de rămas-bun.
Digipad – imagini din mobilitatea de grup anul III Perthes/Paris Franta